Automatisch geleide voertuigen

Automatisch geleide voertuigen

Interne logistiek is voor veel bedrijven een enorme, en veelal verborgen, kostenpost in de jaarcijfers. heftruck operators verplaatsen goederen continu van A naar B, terwijl deze handelingen niet terug te zien zijn in de toegevoegde waarde van een product. Tijd dus om deze handelingen met een betaalbare oplossing, met automated guided vehicles, te automatiseren.

Draaggewicht
1500 kg
Snelheid
1 m/s
Transport
Europallet
Vanaf -€ 79.500,00
Ontdek Lifting Jim
Draaggewicht
500 - 1500 kg
Snelheid
1 m/s
Transport
Europallet, Stalen transportrek, Bakken, Kratten
Vanaf -€ 64.500,00
Ontdek Forklift Joe
Trekgewicht
1000 kg
Snelheid
1 m/s
Transport
Europallet, Transportwagen
Vanaf -€ 32.500,00
Ontdek Tractor Tom
Draaggewicht
1000 kg
Snelheid
1 m/s
Transport
Europallet, Stalen transportrek, Tafel
Vanaf -€ 42.500,00
Ontdek Pallet Jack

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Kom langs in ons experience center

Vraag vrijblijvend een offerte aan

Uw AGV’s voor het transporteren van pallets, transportrekken en transportwagens

Dankzij de KUMATECH AGV’s worden uw logistieke handelingen geautomatiseerd met een betaalbare oplossing. Onze AGV’s hebben een ROI van slechts één jaar als u 6 logistieke uren kunt automatiseren! Informeer naar de mogelijkheden.

AGV`s versus AMR`s

Automated Guided Vehicles of Autonomous Mobile Robots worden steeds bekender en zijn twee varianten voor geautomatiseerd transport.

AGV`s volgen een vaste lijn en kunnen daar niet vanaf wijken in tegenstelling tot AMR`s die objecten kunnen ontwijken. KUMATECH heeft bewust gekozen voor een automated guided vehicle. Onze twee veel gebruikte uitspraken zijn namelijk; “Eenvoud in complexiteit” en “Automatiseren is organiseren” en dit sluit goed aan bij de keuze voor een AGV. Doordat we niet ontwijken en een vast pad volgen is onze voertuigtechniek, simpeler, robuuster en daardoor ook goedkoper.

Wij bouwen de best-buy automated guided vehicle, zonder te besparen op kwaliteit! Geautomatiseerd transport moet betaalbaar zijn waardoor makkelijker de stap gemaakt wordt om dit stukje te automatiseren. Zeker voor MKB bedrijven is dit essentieel.

We hebben de voertuigen compleet in eigen huis ontwikkeld, van chassistekening tot de laatste bits en bites van de software. Zo hebben we invloed op het hele proces waardoor we maximaal kunnen sturen op techniek, kwaliteit en prijs.

AGV Technologie

De KUMATECH AGV`s herkennen zijn traject op basis van vloerstuctuur, deze manier van navigeren  is nieuw in de markt. Je kunt het vergelijken met je vingerafdruk, deze is ook uniek en herkent de persoon. Deze AGV technologie heeft het grote voordeel dat er geen bouwkundige aanpassingen nodig zijn wat veel tijd en kosten bespaart.

AGV Systeem

Een compleet werkend systeem betreft niet alleen de AGV`s maar ook de aansturing. Deze aansturing wordt verzorgd door het Transport Management Systeem (TMA). Hierop komen transportopdrachten binnen en zorgt het TMA voor:

  • Order management, juiste opdrachtverdeling tussen de AGV`s
  • Battery management, automatische laden
  • Traffic management, verkeer tussen verschillende AGV`s organiseren

Het transport management kan gevoed worden met transportopdrachten via een aantal manieren:

  • KUMATECH TMA (Transport Management App)
  • Machines
  • ERP/WMS systemen

TMA (Transport Management App)

Deze makkelijk te gebruiken webbased app is gebouwd om snel en stand-alone te kunnen draaien.

Doordat deze webbased is kan deze op elk mobiel apparaat functioneren. Zoals bijvoorbeeld een laptop, tablet, mobiele telefoon, QR-scanner of een PC. De Transport Management App, genereert de transportopdrachten en houdt bij welke posities er vrij, bezet of gereserveerd zijn. Verder is in het dashboard in 1 opslag de prestatie van het systeem te zien.

De TMA is niet afhankelijk van koppelingen met derden waardoor dit snel geïmplementeerd is. De operators kunnen dan middels een druk op het scherm de AGV opdrachten versturen.

Indien gewenst is er middels een API een koppeling mogelijk met een ERP/WMS of een ander softwaresysteem. Hierdoor wordt de AGV volautomatisch aangestuurd.

AGV logistiek

Het geautomatiseerde logistieke proces vraagt een andere manier van werken en denken van de mensen op de vloer. Men moet “leren” werken met de nieuwe vrienden en hen het transport werk laten doen, hier zijn ze tenslotte voor. De medewerker kan dan alle tijd gebruiken de betreffende machines zo optimaal mogelijk te laten draaien.

Het is belangrijk om een interne “ambassadeur” te hebben die er voor zorgt dat iedereen het nieuwe proces eigen maakt, uitleg geeft en waar nodig bijstuurt. Zo gaat het leven bij iedereen en vervolgens kan men niet meer zonder.

Waarom de AGV voertuigen van KUMATECH een naam hebben

Tom, Jack, Jim en Joe zijn de namen van de KUMATECH automated guided vehicles. Deze AGV voertuigen zijn de collega’s van de medewerkers van uw bedrijf. De medewerkers accepteren de AGV voertuigen handiger als deze een korte bondige naam hebben. Het is toch leuk om te zeggen dat Jim even de pallet gaat halen.

Wanneer zijn AGV voertuigen niet van toepassing?

Acceptatie en nut bepalen het wel of niet slagen van een automated guided voertuig. De AGV heeft geen intelligentie zoals dat van een medewerker. Dus de medewerkers zullen Jack, Jim, Joe of Tom een handje moeten helpen. Zo hebben de AGV voertuigen vrij baan nodig om de handeling succesvol af te ronden. Ook zullen ze aangestuurd moeten worden middels een appje van de medewerkers of een ingevoerde handeling in het ERP systeem. Wordt dit geaccepteerd dan verricht de AGV voertuigen de tijdrovende en saaie handeling van het transport.

Uiteraard moet een automated guided vehicle ook nut hebben. Zo zal deze wel een interessante afstand afgelegd moeten worden of het organiseren van de de aan- en afvoer van een machine zodat deze 24/7 kan draaien.

Heeft de AGV nut en is de acceptatie daar dan hebben de medewerkers er wel een collega bij die doorwerkt na werktijd of voeren zij de logistieke werkzaamheden uit zodat er meer output in de fabriek wordt gerealiseerd.

Wat is nodig om een AGV te laten rijden?

Voor de installatie van een AGV zijn er 3 dingen nodig.

WIFI: De opdrachten naar een AGV worden verzonden middels WIFI. Er is geen volledige dekking nodig in het gehele transporttraject. Wel is er WIFI benodigd waar de AGV een taak mag ontvangen voor een handeling uit te voeren en waar traffic management van toepassing is.

Vloer: Een schone betoonvloer is de enige bouwkundige eis. Advies is voor aanvang van het inleren van de routes om de vloer goed te (laten) schrobben om goed vertrekpunt te hebben. Gecoate vloeren is tot op heden beperkt mogelijk, deze kunnen we vooraf testen.

Acculaadstation: Het standaard meegeleverde accu laadstation heeft een 230V stroomaansluiting nodig. De AGV zal automatisch gaan laden als er geen transportopdrachten zijn of als het batterijpercentage onder het ingestelde niveau is gezakt.

Accu van een Automated Guided Vehicle

De KUMATECH AGV voertuigen zijn voorzien van Lithium accu’s (LiFePO4). Dit type accu is het beste accupakket wat op dit moment verkrijgbaar is voor deze toepassing. De levernsduur van accu`s wordt uitgedrukt in laadcycli (cyclus = 1 x opladen en 1 x ontladen). Het accupakket dat wij gebruiken heeft een levensduur van 6000 cycli wat neer komt op een levensduur van 16 jaar als de batterij 1x per dag volledig geladen wordt.

Automatiseren van transport van goederen (pallets) tussen machines.

Voor de realisatie van een toekomstbestendige industrie in (west) Europa is het noodzakelijk om efficiënt te produceren en de hoge loonkosten in te zetten voor hetgeen waar ook de menselijke intelligentie voor nodig is. Men benoemt dit vaak als niet waarde toevoegende activiteiten of niet waarde toevoegende activiteiten. Dit zijn de activiteiten waarvoor de klant een bestelling plaatst.

De niet waarde toevoegende activiteiten moeten beperkt of geëlimineerd worden om toekomstbestendig te zijn. Onbemande voertuigen bieden uitkomst.

In productieomgevingen zijn in de loop der jaren middels digitalisering al verschillende activiteiten geëlimineerd omdat deze geen waarde toevoegen.

Een van de volgende stappen is het automatiseren van het verplaatsen van goederen en/of pallets.

Door de kleinere seriegroottes neemt het aantal transportbewegingen toe. Door deze verschuiving ziet men steeds vaker heftrucks met minimale belading rijden. De kleine serie moet toch op het juiste tijdstip bij de juiste machine zijn.

Door het automatiseren van dit transport met AGV voertuigen kan de intelligente mens toch waardetoevoegende activiteiten uitvoeren.

Oplossingen van KUMATECH van transport van goederen (pallets) tussen machines met AGV voertuigen.

Kumatech heeft verschillende AGV voertuigen in het assortiment met bijbehorende oplossingen om dit transport te automatiseren:

Transport van transportwagen

Bij een eenduidige werkhoogte in de fabriek met bijbehorende locatieflexibiliteit is een transportwagen een goede oplossing.

De transportwagen wordt manueel dicht bij de werkzaamheden geplaatst, de europallet die op de transportwagen ligt wordt manueel of geautomatiseerd gevuld met goederen.

Hierna wordt de transportwagen naar de volgende bewerking verplaatst. Bij een korte afstand kan dit manueel. Bij een langere afstand kan deze opgepikt worden door een KUMATECH AGV voertuig.

Afhankelijk van de vervolgbewerking wordt de transportwagen in of bij de machine geplaatst.

Afhankelijk van de wens van de klant kan deze handeling verricht worden door onderstaande AGV voertuigen: Tractor Tom met liftfunctie, Tractor Tom met trekpen, Pallet Jack, Lifting Jim of Forklift Joe.

Van vloer tot vloer pallettransport

Bij situaties waarbij het gewenst blijft dat de pallet altijd direct op de vloer blijft, is de KUMATECH AGV Pallet Jack de oplossing.  Deze AGV kan een pallet namelijk 45 mm van de grond liften, dit is ruim voldoende om de pallet te transporteren zonder dat dit obstructies veroorzaakt.

Door deze beperkte hefhoogte kan deze niet de pallet op een hoger niveau liften, maar kan deze wel elders de pallet weer laten zakken op de vloer.  Dit kan in een machine zijn maar ook bij een machine, met een palletwagen kan deze dan dicht bij een machine geplaatst worden.

Voor een correcte werking van het systeem is het noodzakelijk dat de pallet zich op een gedefinieerde  positie bevindt. De AGV PALLET JACK gaat uit van een vaste positie van de pallet.

Variatie in niveaus pallettransport

Bij situaties waar er verschillende aan- en afvoerniveaus van de pallet zijn gewenst, bieden de AGV voertuigen Lifting Jim en Forklift Joe de uitkomst.

Deze voertuigen kunnen een pallet van de grond liften en deze tot maximaal 3 meter hoogte wegzetten.

Middels deze hoge liftfunctie van deze AGV voertuigen kunnen deze voertuigen optimale flexibiliteit en buffering bieden.

In een productieomgeving wordt er vaak QRM geproduceerd, de machines met vervolgstappen worden optimaal op elkaar afgestemd om zo een minimale tussenvoorraad te creëren. Doordat de capaciteitsverschillen van de machines fluctueren is er toch een minimale voorraad noodzakelijk om een constante aan- en afvoer te realiseren.

Een eenvoudige palletstelling kan al voldoende uitkomst bieden om dit mogelijk te maken.

Lifting Jim en Forklift Joe ontladen en beladen deze palletstelling automatisch met pallets.

Een eenvoudige palletstelling gezamenlijk met Lifting Jim of Forklift Joe zijn voldoende om op een eenvoudige manier op een minimale footprint het transport en de opslag te realiseren.

Op het einde van een palletbaan moet de pallet er met een heftruck of een stapelaar gehaald worden. Vervolgens wordt deze op de volgende locatie op niveau of op de vloer neergezet. Middels Lifting Jim of Forklift Joe kunnen deze verschillende niveaus gehandeld worden.

Van bok tot bok pallettransport

Tractor Tom met lift verplaatst pallets van bok tot bok. De automated guided vehicle rijdt onder de pallet welke in een bok is gepositioneerd. De AGV lift deze dan van een hoogte van 355mm 70mm omhoog en kan deze elders ook op deze hoogte terugzetten. Doordat de AGV Tractor Tom zich volledig onder de pallet bevindt, heeft deze een minimale bewegingsruimte nodig.

De palletbokken zorgen voor een goede positionering van de pallet. Het ont- en beladen van de palletbok kan manueel met een stapelaar of heftruck.

Automatiseren van aan- en afvoer lasrobots middels AGV voertuigen

Het handlassen wordt bij terugkerende opdrachten of series steeds vaker vervangen door lasrobots. Hierdoor stijgt de kwaliteit, stijgt de output en daalt de kostprijs per product.

Voor het positioneren van de lassamenstelling zorgt een lasmal, deze wordt meestal manueel beladen door een operator.

Om de output van de lasrobots te verhogen past men veelal 2 lasmallen toe. Terwijl de ene lassamenstelling met een robot wordt gelast, wordt de andere mal beladen.

Op deze manier wordt de lasrobot continu manueel voorzien van input en realiseert deze een hoge output gedurende de werkdag.

Na deze werkdag gaat de operator naar huis, last de robot de laatste samenstelling af en gaat deze op standby.

Als er onvoldoende capaciteit aanwezig is worden er extra lasrobots geplaatst, komen er operators bij en zijn er vierkante meters benodigd om de capaciteit te verhogen.

Een andere oplossing die KUMATECH kan realiseren is het automatiseren van de aan- en afvoer met automated guided vehicles van de lasrobot.

Door het toevoegen van een automatische klemmodule op de manipulatoren van de lasrobot en de aanschaf van een AGV voertuig kan men de lasrobot veel meer uren onbemand laten lassen.

Hierdoor stijgt de output per lasrobot, zijn er minder vierkante meters benodigd en zijn er minder arbeidsuren benodigd.

Wat is er benodigd om een automated guided vehicle te koppelen met een lasrobot

Als er een lasrobot aanwezig is zijn onderstaande modules noodzakelijk om deze te automatiseren middels een AGV voertuig.

AGV voertuig: de AGV voertuigen van Kumatech zijn zeer geschikt om in een industriële omgeving te opereren. Vanwege de grote wielen, de positoneernauwkeurigheid van ±5mm, kennis van de maakindustrie en de geïntegreerde lifting zijn deze AGV voertuigen hiervoor zeer geschikt.

Klemmodule lasmal: Normaliter is de lasmal in de manipulatoren vast bevestigd. De AGV vervoert bij deze automatisering de lasmal. Hiervoor is een klemmodule benodigd welke de lasmal automatisch klemt en ook lost. KUMATECH heeft hiervoor standaard klemmodules die deze handelingen geautomatiseerd uitvoeren.

Lasmal: de lasmal is noodzakelijk om de producten te positioneren. Zoals beschreven is deze meestal vast gepositioneerd in de manipulatoren. Om de automatische klemmodule te laten functioneren met de lasmal, zal hiervoor een klemplaat op de lasmal benodigd zijn.

Belaad en ontlaadplek lasmal: Normaal wordt deze lasmal in de lascel beladen door een operator. Omdat de AGV de lasmal in en uit de lascel transporteert wordt de lasmal beladen buiten de lascel. Door het beladen buiten de lascel zijn de werkomstandigheden prettiger voor de operator. Hij wordt niet blootgesteld aan de uv-straling, het lasgeluid en de lasdampen. De locatie van het beladen en ontladen van de lasmal kan ook elders in de fabriek, waardoor er geen hijsvoorziening benodigd is in de lascel en dat dit op een efficiëntere locatie in de fabriek wordt gedaan.

Transportwagen lasmal:  Bij grotere lassamenstellingen zijn er ook grotere lasmallen benodigd. Om deze stabiel te transporteren past KUMATECH vaak een transportwagen toe. De AGV voertuigen met geïntegreerde liftfunctie kunnen deze transportwagen liften om zo toch met een minimale AGV het transport te verrichten.

Software: Doordat KUMATECH al verschillende lasrobots heeft uitgevoerd met automatische aan en afvoer met AGV voertuigen, is hiervoor een modulair en bewezen softwaresysteem voor ontwikkeld.

De aansturing van de AGV voertuigen en lascellen, kan middels een ERP systeem of middels het KUMATECH (webbased) TMA systeem.