AGV's

Transporteer uw pallets, transportrekken of transportwagens met een AGV, Automated Guided Vehicle, van KUMATECH. Een betaalbare oplossing van Nederlandse kwaliteit om uw logistieke handelingen te automatiseren.

Explore
KUMATECH AGV's

Tractor Tom

AGV's_Tractor Tom
  • Open pallet, transportwagen
  • Lift en/of trekpin, i.c.m. kar
v.a. €34.000,-

Pallet Jack

Pallet Jack_Front-left_floor
  • Open pallet vanaf vloer
  • Tilhoogte 1.200 mm
v.a. €49.500,-

Forklift Joe

Forklift Joe_Front-Left_floor
  • Open en gesloten pallet vanaf vloer
  • Tilhoogte 1.200 mm
v.a. €59.500,-

Hier rijden onze AGV's al

De Wit
Laweco Maschinen
qbtec
Vobra
Cordstrap
Jaegerson
Niverplast
The Bahlsen Family
Huijbregts-logo
Van Ee staalspecialisten
Westerhof
Van Lierop logo
Depa
WB Automation
Caterpillar
Aalbers Wico
Bax metaal
Super B
Provan
Richard Brink logo
Berkvens
Adruu
De Cromvoirtse
Mola logo
Goma
Talen Tools
Data B
BOZ Group
Wicro Plastics
247 Tailor Steel
MCM
Coppens group
Meijer Metal
Dumaco
Remmert
02

Waarom onze AGV's

Forklift Joe_robuust
Rubuust, ideaal geschikt voor in producerende omgeving

Onze robuuste AGV's zijn ontworpen voor zware industriële omgevingen, garanderen duurzaamheid en betrouwbaarheid.

Mapping2
Snelle implementatie (2-3 dagen)

Dankzij onze slimme software en de mogelijkheid om direct uit voorraad te leveren, kunnen wij een AGV snel en efficiënt implementeren.

Nederlandse kwaliteit met Europese componenten uit voorraad

Kies voor hoogwaardige Nederlandse kwaliteit met direct beschikbare Europese componenten, voor snelle leveringen.

GÉÉN bouwkundige aanpassingen nodig!

Onze AGV's vereisen geen bouwkundige aanpassingen, waardoor implementatie eenvoudig en kostenbesparend is.

Hulp op afstand (connected vehicles)

Met onze hulp op afstand kunnen problemen snel opgelost worden en worden kosten en tijd bespaard.

Tractor Tom_Charging
Automatisch oplaadsysteem, lithium batterij

Het automatisch oplaadsysteem met lithium batterijen zorgt voor continuïteit en een lange levensduur van uw AGV's.

03

Beschrijving

Automatiseren van transport van goederen (pallets) tussen machines.

Voor een toekomstbestendige industrie in (West-)Europa is efficiënt produceren essentieel. Het is belangrijk om de hoge loonkosten te richten op taken die menselijke intelligentie vereisen. Deze taken worden vaak aangeduid als niet-waarde toevoegende activiteiten, oftewel activiteiten waarvoor de klant niet specifiek betaalt.

Om toekomstbestendig te blijven, moeten deze niet-waarde toevoegende activiteiten zoveel mogelijk beperkt of geëlimineerd worden. Onbemande voertuigen, zoals Automated Guided Vehicles (AGV’s), bieden hier een uitstekende oplossing.

In productieomgevingen zijn door digitalisering al veel activiteiten geëlimineerd die geen waarde toevoegen. De volgende stap is het automatiseren van het verplaatsen van goederen en pallets. Met de trend naar kleinere seriegroottes neemt het aantal transportbewegingen toe. Hierdoor rijden heftrucks steeds vaker met minimale belading, wat inefficiënt is. Toch moeten deze kleine series op het juiste moment bij de juiste machine aankomen.

Door het interne transport met AGV’s te automatiseren, kunnen medewerkers zich richten op waarde toevoegende activiteiten. Zo benutten we menselijke intelligentie optimaal en verhogen we de efficiëntie in productieomgevingen.

03

Veelgestelde vragen

Automated Guided Vehicles (AGV) en Autonomous Mobile Robots (AMR) worden steeds bekender en zijn twee varianten voor geautomatiseerd transport.
AGV’s volgen een vaste lijn en kunnen daar niet van afwijken in tegenstelling tot AMR’s die objecten kunnen ontwijken. KUMATECH heeft bewust gekozen voor een automated guided vehicle. Onze twee veel gebruikte uitspraken zijn namelijk: “Eenvoud in complexiteit” en “Automatiseren is organiseren” en dit sluit goed aan bij de keuze voor een AGV. Doordat we niet ontwijken en een vast pas volgen is onze voertuigtechniek, simpeler, robuuster en daardoor ook goedkoper.

Wij geloven in de kracht van eenvoud. Dat vormt de basis van onze producten. Wij zijn van mening dat in tijden als deze automatiseren essentieel is en dat geautomatiseerd transport betaalbaar moet zijn om die stap ook te kunnen maken, zeker voor MKB bedrijven. Dat heeft ons gemotiveerd om zelf AGV's te gaan ontwikkelen.

We hebben de voertuigen compleet in eigen huis ontwikkeld, van chassistekening tot de laatste bits en bites van de software. Zo hebben we invloed op het hele proces waardoor we maximaal kunnen sturen op techniek, voorraad, kwaliteit en prijs.

Dankzij ons uniek navigatiesysteem zijn bouwkundige aanpassingen aan het pand niet nodig én is de implementatie eenvoudig en snel geregeld, wat nog meer kosten bespaart. Al met al de best-buy AGV’s, zonder te besparen op kwaliteit!

Onze AGV’s hebben een ROI van slechts één jaar als u 6 logistieke uren per dag kunt automatiseren.

Tom, Jack en Joe zijn de namen van de KUMATECH automated guided vehicles. Deze AGV voertuigen zijn de collega’s van de medewerkers van uw bedrijf. De medewerkers accepteren de AGV voertuigen handiger als deze een korte bondige naam hebben. Het is toch leuk om te zeggen dat Jack even de pallet gaat halen.

1. WIFI
De opdrachten naar een AGV worden verzonden middels WIFI. Er is geen volledige dekking nodig in het gehele transporttraject. Wel is er WIFI benodigd waar de AGV een taak mag ontvangen voor een handeling uit te voeren en waar traffic management van toepassing is.

2. Vloer
Een schone betoonvloer is de enige bouwkundige eis. Advies is voor aanvang van het inleren van de routes om de vloer goed te (laten) schrobben om goed vertrekpunt te hebben. Gecoate vloeren zijn tot op heden beperkt mogelijk, deze kunnen we vooraf testen.

3. Acculaadstation
Het standaard meegeleverde accu laadstation heeft een 230V stroomaansluiting nodig. De AGV zal automatisch gaan laden als er geen transportopdrachten zijn of als het batterijpercentage onder het ingestelde niveau is gezakt.

De KUMATECH AGV voertuigen zijn voorzien van Lithium accu’s (LiFePO4). Dit type accu is het beste accupakket wat op dit moment verkrijgbaar is voor deze toepassing. De levernsduur van accu`s wordt uitgedrukt in laadcycli (cyclus = 1 x opladen en 1 x ontladen). Het accupakket dat wij gebruiken heeft een levensduur van 6000 cycli wat neer komt op een levensduur van 16 jaar als de batterij 1x per dag volledig geladen wordt.

Acceptatie en nut bepalen het wel of niet slagen van een automated guided voertuig. De AGV heeft geen intelligentie zoals dat van een medewerker. Dus de medewerkers zullen Jack, Jim, Joe of Tom een handje moeten helpen. Zo hebben de AGV voertuigen vrij baan nodig om de handeling succesvol af te ronden. Ook zullen ze aangestuurd moeten worden middels een appje van de medewerkers of een ingevoerde handeling in het ERP systeem. Wordt dit geaccepteerd dan verricht de AGV voertuigen de tijdrovende en saaie handeling van het transport.

Uiteraard moet een automated guided vehicle ook nut hebben. Zo zal deze wel een interessante afstand afgelegd moeten worden of het organiseren van de de aan- en afvoer van een machine zodat deze 24/7 kan draaien.

Heeft de AGV nut en is de acceptatie daar dan hebben de medewerkers er wel een collega bij die doorwerkt na werktijd of voeren zij de logistieke werkzaamheden uit zodat er meer output in de fabriek wordt gerealiseerd.

Als er een lasrobot aanwezig is zijn onderstaande modules noodzakelijk om deze te automatiseren middels een AGV voertuig.

AGV voertuig: de AGV voertuigen van Kumatech zijn zeer geschikt om in een industriële omgeving te opereren. Vanwege de grote wielen, de positoneernauwkeurigheid van ±5mm, kennis van de maakindustrie en de geïntegreerde lifting zijn deze AGV voertuigen hiervoor zeer geschikt.

Klemmodule lasmal: Normaliter is de lasmal in de manipulatoren vast bevestigd. De AGV vervoert bij deze automatisering de lasmal. Hiervoor is een klemmodule benodigd welke de lasmal automatisch klemt en ook lost. KUMATECH heeft hiervoor standaard klemmodules die deze handelingen geautomatiseerd uitvoeren.

Lasmal: de lasmal is noodzakelijk om de producten te positioneren. Zoals beschreven is deze meestal vast gepositioneerd in de manipulatoren. Om de automatische klemmodule te laten functioneren met de lasmal, zal hiervoor een klemplaat op de lasmal benodigd zijn.

Belaad en ontlaadplek lasmal: Normaal wordt deze lasmal in de lascel beladen door een operator. Omdat de AGV de lasmal in en uit de lascel transporteert wordt de lasmal beladen buiten de lascel. Door het beladen buiten de lascel zijn de werkomstandigheden prettiger voor de operator. Hij wordt niet blootgesteld aan de uv-straling, het lasgeluid en de lasdampen. De locatie van het beladen en ontladen van de lasmal kan ook elders in de fabriek, waardoor er geen hijsvoorziening benodigd is in de lascel en dat dit op een efficiëntere locatie in de fabriek wordt gedaan.

Transportwagen lasmal: Bij grotere lassamenstellingen zijn er ook grotere lasmallen benodigd. Om deze stabiel te transporteren past KUMATECH vaak een transportwagen toe. De AGV voertuigen met geïntegreerde liftfunctie kunnen deze transportwagen liften om zo toch met een minimale AGV het transport te verrichten.

Software: Doordat KUMATECH al verschillende lasrobots heeft uitgevoerd met automatische aan en afvoer met AGV voertuigen, is hiervoor een modulair en bewezen softwaresysteem voor ontwikkeld.

De aansturing van de AGV voertuigen en lascellen, kan middels een ERP systeem of middels het KUMATECH (webbased) TMA systeem.